Jan Frimansson

Bjäre Kanal

En reseberättelse
  • 2CV-sektionens kanalraider har blivit både ett begrepp och en tradition. Det började för två år sen med Göta Kanal, fortsatte förra året med Kinda Kanal och i juni 2002 var det Raid Linnea vid Bjäre Kanal. Under tre intensiva dagar gjordes Bjärehalvön kors och tvärs i strålande väder av sex fordon med deltagare från Linnea 1,5 till Gunnar Fritz Crone, 82!

Vadå Bjäre Kanal? Det finns väl inga kanaler på Bjärehalvön! Jodå, vi kommer till det.

Basen för utflykterna var Sommarsol i Vejbystrand. Sommarsol är en rekreationsanläggning för handikappade, men här fick vårt glada 2CV-gäng hyra en alldeles egen, mycket bekväm länga. Maten serverades i restaurangen, som hade alla rättigheter, och efteråt fanns både bassäng och bubbelpool om man inte föredrog Kattegatts friska vågor.

Förutsättningarna för de av Ulrika, Håkan och Ann Svedlund arrangerade utflykterna var alltså de bästa tänkbara. Första morgonen körde vi till hamnen i Torekov och klev ombord på Orskär till Hallands Väderö. Fullastade med förning tog vi oss till fots över ön. 2CV-ägare är ovana att gå själva och det knorrades en del över att vi inte fick ta med oss bilarna över. En landstigningsbåt á la Normandie hade säkert grejat detta, men sen är det fordonsförbud på ön. En traktor är enda dispensen. Efter spännande upptäcktsfärder återvände vi till terra firma och besökte en trätoffelfabrik, där vi guidades runt i tillverkningen.

Efter middagen var vi några som testade bubbelbadet. Vi beslöt dela en flaska vin. Beställningen kom och jag tog min hustrus väska för att betala. Hon hade klagat över att hon hade så lite kontanter, så döm om min förvåning när jag öppnade plånboken. "Gud vad mycket pengar hon har!" sade jag förvånat till Bertil Rydin i stolen intill. Det var bara vi två - de andra simmade i bassängen.

När övriga kom tillbaka visade det sig att jag tagit fel väska - de var ganska snarlika. Plånboken tillhörde Ann Svedlund och pengarna var de som hon skulle betala för sin del av resan. Det hela klarades ut och Ann fick igen sina pengar. Dock blev hon fr.o.m. nu placerad på listan över Sveriges rikaste personer.

Nästa dag började hos Vävaren i Båstad och i samband med detta anslöt en C3, som utnämnts till "nya" 2CV-n. Det gjorde man med Berlingo också när den kom. Kanske går det bättre den här gången, även om C3 visade sig ha brister - t.ex. så gungar den inte så vältande i kurvorna som en äkta 2CV. Dessutom har den krockkuddar, klimatanläggning och annat modernt bjäfs som vi 2CV-are anser vara tillbehör för sillmjölkar. Men slika finns det gott om så den kommer nog att sälja ändå.

Så var det dags för Bjäre Kanal, som ligger i anslutning till Hallandstunneln (som vi inte heller fick köra in i!). Inne i den kyliga tunneln och försedda med hjälmar mot nedfallande klippblock fick vi höra tunnelns historia, dvs. hur det ena företaget efter det andra gått på pumpen men att man nu väntar på tillstånd att fortsätta. Ännu rinner mycket vatten ner i tunneln och detta leds bort i en vattenränna - nämligen den vi döpt till Bjäre Kanal! Så det är bara att rita in den i era kartböcker.

Dagen fortsatte med lunch på Hemmelövs strand och ett besök på det nedläggningshotade Tennismuseet i Båstad innan vi avslutade med de himmelskt vackra Norrvikens trädgårdar.

Sista dagen blev en utflykt till Hovs Hallar, innan vi skingrades åt alla håll. Tilläggas bör att mellan de nämnda målen färdades vi på små, spännande och omväxlande vägar vilka var som gjorda för våra bilar.